[szukam schematu] Uno i brak świateł
shadow
2007-08-23 07:30:17 UTC

Wczoraj zdechło mi całe oświetlenie. Nie mam pozycji, mijania, ani
drogowych. Milczy zarówno cały przód, jak i tył. Za to w pozycji
parkingu (kluczyk w stacyjce "do tyłu") świeci, jak powinno.

Miał ktoś może takie problemy? Znalazłem jeden wątek, że to może być
wiązka w kolumnie kierownicy, ale bez żadnych dodatkowych informacji co
i gdzie.

Wszystkie bezpieczniki (te w komorze silnika też) i żarówki sprawdziłem.

Niestety, bez schematu nie jestem w stanie nic zrobić, bo tak to sobie
mogę szukać i szukać....byłby ktoś taki miły i podesłał odpowiednie
skany? Samochodzik to Uno Fire 1.0 2002.

Z góry dzięki za schematy i wszelkie sugestie.
shadow
Danny
2007-08-23 08:14:40 UTC
Post by shadow
Niestety, bez schematu nie jestem w stanie nic zrobić, bo tak to sobie
mogę szukać i szukać....byłby ktoś taki miły i podesłał odpowiednie
skany? Samochodzik to Uno Fire 1.0 2002.
Zobacz tutaj - http://team.fiatuno.pl/pliki/ar-55-manual.zip
Daniel
Brava 80 SX P.M.S./BBM Klub Edition
Cobra 19DX IV + Sirtel Gamma
shadow
2007-08-23 15:58:59 UTC
Post by Danny
Post by shadow
[...]
Dzięki. Wprawdzie pewne rozbieżności w kolorach są, ale przynajmniej mam
rozeznanie co skąd i dlaczego.

Dla potomnych: Lampki już działają. Usterka była rzeczywiście w kolumnie
kierownicy. Przepaliła się jedna ze złączek. Taka pojedyncza, która
podaje prąd ze stacyjki na wyłącznik świateł (z jednej dwa zielone, z
drugiej szary i żółto-czerwony).

W dalszym ciągu się zastanawiam, dlaczego producenci samochodów
oszczędzają na przekaźnikach? Przecież same światła drogowe to jest
ładne kilka amperów dmuchających przez całą kolumnę kierownicy...
Zastanawiam się na tuningiem tej instalacji :-)
Konrad
ici
2007-08-23 21:12:17 UTC
W dalszym ci±gu siê zastanawiam, dlaczego producenci samochodów
oszczêdzaj± na przekaŒnikach? Przecie¿ same ¶wiat³a drogowe to jest ³adne
kilka amperów dmuchaj±cych przez ca³± kolumnê kierownicy...
Zastanawiam siê na tuningiem tej instalacji :-)
To rozs±dne pytanie, sam czêsto je sobie zadajê.
Fiat w tym na nieszczê¶cie przoduje.

A nad przeróbk± nie ma siê co zastanawiaæ,
szczególnie teraz gdzy ¶wieci siê ca³y czas.
A je¶li ju¿ przekaŒnik, to mo¿e samozapalaj±cy ¶wiate³ka po
rozpoczêæiu ³adowania alternatora?
Ja tak sobie zrobi³em i w 80% u¿ywam automatu a nie prze³±cznika rêcznego.
Rêcznie jedynie jak chcê w³±czyæ "d³ugie" ¶wiat³a.
A ta chwilê jazdy na d³ugich to i sam prze³±cznik poci±gnie.

£±czysz ceweczkê przekŒnika do kontrolki ³adowania (najlepiej bezpo¶rednio
przy altku)
i gdzie¶ z plusem za k³uczykiem (+ po przekrêceniu ).
a styki NO (normalnie otwarte) na "mijania" poza prze³±cznikiem w
kierunkowskazie.
Jak kontrolka siê ¶wieci (cewka na + i -), przekaŒnik przyci±ga i rozwiera
¶wiat³a,
jak zga¶nie cewka na + i +,
przekaŒnik odpadnie i po³±czy ¶wiat³a.
W³±cza siê samo po rozpoczêciu ³adowania a to najlepsza chwila dla
akumulatora.

Kiedy¶ próbowa³em ten numer z tyrystorem zamiast przekaŒnika.
Zalet± jest ni¿sze napiêcie na ¶wiat³ach, poniewa¿ na Ty powstaje
spadek napiêcia ok 1,5 - 2 V. ¯arówki wtedy pracuj± na obni¿onym nieco
napiêciu
(14-2=12V),przez co wzrasta ich ¿ywotno¶æ kilka razy
a Police nie ma siê czego czepiæ, bo ¶wieci.
Problem tylko w sch³odzeniu Ty. Na radiatorze potencja³ +12V a to jeszcze
musi siê wietrzyæ w bebechach pod kierownic± i nie zrobiæ zwarcia, a tam
ciasno.

ici
shadow
2007-08-24 07:28:58 UTC
A nad przeróbką nie ma się co zastanawiać,
szczególnie teraz gdzy świeci się cały czas.
A jeśli już przekaźnik, to może samozapalający światełka po
rozpoczęćiu ładowania alternatora?
A to nie jest akurat takie głupie :-)
Ja tak sobie zrobiłem i w 80% używam automatu a nie przełącznika ręcznego.
Ręcznie jedynie jak chcę włączyć "długie" światła.
A ta chwilę jazdy na długich to i sam przełącznik pociągnie.
Ja właśnie długich się trochę obawiam. Szczególnie, że obecnie w nocy
trochę ludzi jeździ, i dość często się je włącza/wyłącza. A właśnie
moment włączania jest dość nieprzyjemny dla samego przełącznika, bo musi
sobie poradzić ze zwarciem obwodu o sporym prądzie.
Kiedyś próbowałem ten numer z tyrystorem zamiast przekaźnika.
Zaletą jest niższe napięcie na światłach, ponieważ na Ty powstaje
spadek napięcia ok 1,5 - 2 V. Żarówki wtedy pracują na obniżonym nieco
napięciu
(14-2=12V),przez co wzrasta ich żywotność kilka razy
a Police nie ma się czego czepić, bo świeci.
Problem tylko w schłodzeniu Ty. Na radiatorze potencjał +12V a to jeszcze
musi się wietrzyć w bebechach pod kierownicą i nie zrobić zwarcia, a tam
ciasno.
Szczerze mówiąc nie bardzo się znam na elektryce samochodowej od strony
teoretycznej, ale może dałoby się to zrobić na tranzystorze MOSFET? Przy
pracy dwustanowej praktycznie się nie grzeje a i rezystancję w stanie
otwarcia ma niewielką...

Tak czy inaczej, dzięki za sugestie.
Jak tylko znajdę trochę czasu, to coś powalczę.
Konrad
Danny
2007-08-24 07:11:35 UTC
Post by shadow
Witam,
to poczytaj tutaj - http://team.fiatuno.pl/index.php?id=wiev&news=23
Cobra 19DX IV + Sirtel Gamma
shadow
2007-08-24 07:23:27 UTC
Post by Danny
Post by shadow
[...]
Trafiłem na to już wcześniej, ale dzięki.
Problem w tym, że aby zrobić to dobrze, to trzeba poświęcić trochę
czasu, a tego mi akurat bardzo brakuje :-(
Konrad