[Uno] Dziwny dzwiek przy skrecaniu
Tomek
2007-08-09 09:15:38 UTC
Fiat Uno 45S rocznik 93, 3 drzwiowe.
Od jakiegoś czasu najwięcej przy skręcaniu w prawo i czasami przy
jeździe prosto z przodu słychać jakieś tarcie, stukanie. Miałem już
wymieniany trzpień przy lewym wachaczu. Mechanik mówił, że z silnikiem
wszystko ok. Przypuszczam wachacz, trzpień na wachaczu a może
amortyzator .... nie wiem.
DO tego czasami jak hamuje to gdy nacisnę pedał hamulca to słychać 1
stuknięcie i jak puszczę to drugie stuknięcie.
Bardzo podobnie zachowuje się gdy wciskam pedał sprzęgła - czasami
słychac stuknięcia przy naciskaniu i puszczaniu, a czasami nie.

Proszę o radę i wskazówki.
Jesli są potrzebne jakieś dodatkowe informacje, które pomogą
zlokalizować problem to proszę dać znać.

Tomek
athomer
2007-08-09 12:24:26 UTC
Post by Tomek
[...]
Co do pierwszej części problemu to nie pomogę, co do drugiej tutaj
natomiast mam sugestię. Wiem, że pomysł może wydawać się "głupi" ale
nie zaszkodzi sprawdzić - bardzo podobny objaw stukania'kłapania
podczas operowania pedałem sprzęgła miałem w Skodzie Felicji - winny
okazał się... gumowy dywanik. Jakoś dziwnie zawijał się przy wciskaniu
sprzęgła i wydawał niepokojący dźwięk. Skoda była na gwarancji -
sprawa skończyła się w autoryzowanym serwisie i ponad godzinnej
diagnostyce zanim znaleziono prozaiczny powód - ale naprawdę nie było
łatwo.

pozdrawiam
TomekR
Czarek Daniluk
2007-08-09 18:45:27 UTC
Post by Tomek
[...]
Te stuknięcia to może być :

- pęknięta sprężyna i kawałek wyleciał i stuka,
- łożysko na górze McPhersona,
- silentblock któryś,
- końcówka drążka lub sworzeń wahacza,
- drążek kierowniczy,
- maglownica,
- któraś poduszka pod zespołem napędowym.

Na tą chwilę więcej nie przychodzi mi do głowy, może ktoś uzupełni :)

Pozdro !!
p***@neostrada.pl
2007-08-10 05:42:31 UTC
A mnie sie wydaje, ¿e to jest zacisk od hamulca.
Kumpel mja³ tak, ¿e przy skrecie s³ychaæ by³o tak jak by metaliczne
stukanie,
na wybojach to samo, by³ u mechanika i zacisk do wymiany.
Tomek
2007-08-13 21:15:42 UTC
Byłem dzisiaj na badaniu amortyzatorów. Zapłąciłęm 10zł na jedną oś.
Lewy amortyzator miał na wykresie 47 (na 100) a prawy 0.
więc jesli chodzi o dziwny stukot przy skręcaniu w prawo to mam nadzieję
że wymiana amortyzatorów pomoże.
Proszę Was jeszcze o informację jakiej firmy amortyzatory założyć. W
salonie Fiat-a dali mi cenę 120zł za amortyzator + 40 za założenie
jednego. Pytałęm znajomego i mówił żeby założyć oba nowe. Więc jak macie
jakieś propozycje co do amortyzatorów to proszę o radę.

Jeśli chodzi o hamulec i sprzęgło.
Patrzyłęm dywanik się nie podwija, Słychać wyrażnie jak to trzasaknie
dochodzi spoza kabiny.

Pozdrawiam.

Tomasz Pajzert
Tomek
yabba
2007-08-14 08:33:12 UTC
Post by Tomek
[...]
Trzaski przy skręcaniu wskazują na uszkodzenie przegubów na półosiach
napędowych - od skrzyni do kół. Czy ten mechanik sprawdzał przeguby?
Stukanie przy hamowaniu - trudniej coś wywnioskować. Może to być luźny
zacisk hamulcowy, luz w zawieszeniu lub wybita poduszka pod silnikiem.
Badanie amortyzatorów na wstrząsarce jest bardzo niemiarodajne. Regulując
ciśnieniem w ogumieniu można poprawić lub pogorszyć wyniki. Ale 0% wskazuje
na zupełny brak amortyzatora. Na której osi uzyskałeś taki wynik?
Amortyzatory wymienia się parami (chyba że wymiana była niedawno i jeden się
szybko uszkodził ze względu na wadę fabryczną). Ja do swojego Uno założyłem
gazowe Sachsy. Zawieszenie zrobiło się twarde - plomby wypadają z zębów :),
ale trzyma się bardzo dobrze drogi na zakrętach. Jeśli jeździsz samochodem w
normalny (niesportowy) sposób, to każdy amortyzator spełni swoje zadanie:
Sachs, Kayaba, Delphi, Monroe i inne. Chociaż mam wrażenie, że Monroe są
takie dziwnie miękkie i nie "czuję" wtedy drogi. Wybierz warsztat i
amortyzatory, które mają najdłuższą gwarancję.
Wymiana tylnych amortyzatorów jest prosta i tania, można nawet zrobić
samemu - sprowadza się do odkrecenia śruby przy wahaczu i nakrętki w
bagażniku. Przy przednich trzeba mieć ściągacz do sprężyn i się trochę
napocić. Jeśli napisałeś 40 zł za wymianę w salonie Fiata, to chyba
dotyczyło to wymiany z tyłu.
Po wymianie przednich amortyzatorów należy zrobić regulację pełnej geometrii
zawieszenia (nie tylko zbieżności). Co prawda w Uno nie reguluje się
pochylenia koła, ale u mnie wyszło, że jest skrzywiona zwrotnica (kawał
metalu przy kole, do którego mocowany jest amortyzator i półoś). Niestety
było to po wymianie amortyzatoróqw i musiaeam płacic jeszcze raz za
robociznę.

Pozdrawiam,

yabba
Tomek
2007-08-14 11:54:20 UTC
Post by Tomek
[...]
Wynik 0% uzyskałem na przedniej osi, prawy amortyzator.
Amortyzatory są w aucie od samego początku. Jesli chodzi o silnik to
mechanik dokładnie go oglądał i mówił że z silnikiem jest wszystko ok.
Wyjmował półośki ... (niestety dokładnie się na tym nie znam), łożyska
na półośkach i mówił że ok. Nie jeżdze sportowo i raczej jeżdżę mało.
Jeśli chodzi o cenę wymiany to własnie tyle podał mi za 1 amortyzator
przedni (chyba że się pomysił) - to jest mało, czy dużo?

Tomasz Pajzert
yabba
2007-08-14 12:48:48 UTC
Post by Tomek
Post by yabba
[...]
40 zł za wymianę amortyzatora przedniego to bardzo mało.
Ile kilometrów ma przejechany ten samochód, że jeszcze są oryginalne
amortyzatory?
W jakim celu mechanik wyjmował półosie? Sprawdzał łożyska czy przeguby?
Czy możesz zmienić mechanika? W wielu przypadkach to jedyna metoda na
naprawę samochodu.

yabba
Tomek
2007-08-14 13:35:26 UTC
Post by yabba
Post by Tomek
Post by yabba
[...]
Zadzwonię do serwisu jeszcze raz i dam znać. Samochód ma przejechane 110
000km, rocznik 93 -więc ma mało przejechane.
Były wyjmowane bo miałem na gumach małe wycieki oleju - po wymianie jest ok.
Łożyska na półoskach sprawdzał i jedno było wymienione. Chciałem
pojechać do salonu fiata, gość mówił, ze przegląd co trzeba wymienić
zrobią za 50zł.
Jeśli potrzebne sa jakieś informacje to napiszę (niestey za duzo się nie
znam więc nie wszystko mogę dokłądnie opisać)

Tomasz Pajzert
yabba
2007-08-15 07:35:37 UTC
Post by Tomek
Post by yabba
[...]
Na gumach bliżej skrzyni biegów czy kół? Wycieki oleju czy smaru? Sprawdzał
łożyska czy przeguby?
Jeśli gumy były popękane to do przegubów mógł się dostać piach i je
zniszczyć. Wtedy w czasie jazdy, a zwykle w czasie skręcania, słychać głośne
chrupanie/strzelanie.
Opisz dokładniej odgłosy i czy słychac je w czasie jazdy na wprost czy po
łuku?

yabba
Tomek
2007-08-15 20:30:43 UTC
Post by yabba
Post by Tomek
Post by yabba
[...]
Jeśli hcodzi o gumy to bliżej skrzzyni biegów i buma była wilgotna od
oleju, guma i łożysko na prawej półośce było wymienione na nowe (lewa
guma i łożysko było ok), olej dolany do skrzyni biegów.

Taki dziwny dzwiek słychac przy skręcaniu w prawo i od jakiegoś czasu
przy jezdzie prosto - ale to czasami. Ten sam dźwięk jest wtedy gdy
kilka razy ręka nadusiłem na prawy przedni błotnik i auto się troche
kołysało. Ciężko mi opisac ten dzwięk, moja żonka mówi że to stukanie,
według mnie to tarcie

Tomek
yabba
2007-08-16 10:27:07 UTC
Post by Tomek
Post by yabba
[...]
Czyli wymienił uszczelniacze półosi w skrzyni.
Bez obejrzenia i posłuchania trudno ocenić co u Ciebie hałasuje. Może to ten
uszkodzony amortyzator albo pęknięta przy nim sprężyna. Czy Twój mechanik
nie potrafi Ci powiedziec co to jest?

yabba
Tomek
2007-08-16 11:27:20 UTC
Post by yabba
Post by Tomek
Post by yabba
[...]
Na początek jadę wymienić amortyzatory - mam nadzieje że to pomoże. Małe
sporostowanie co do serwisu fiata i cen:
amortyzator (jakiś fiatowski) 114zł za 1 szt, odbojnik 50zł na 1 szt.
Robocizna (wymiana + ustawienie zbieżności) 250zł.

Gość ostatnio się pomylił - nieźle.
Dam znać co będzie po wymianie amortyzatorów.

Tomek
yabba
2007-08-16 12:14:29 UTC
Post by Tomek
[...]
Nie musisz wymieniać amortyzatorów w ASO. Fiatowski amortyzator to zapewne
Magneti-Marelli.
Jeśli możesz mieć na to wpływ, to niech zrobią pomiary wszystkich kątów
(pochylenie, wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, zbieżność) dla wszystkich kół,
a nie tylko samą zbieżność.

yabba
Tomek
2007-08-29 19:59:05 UTC
Post by yabba
Post by Tomek
[...]
Dzisiaj wymienilem przednie amortyzatory + odbojniki. Po tej wymianie
wszystko ucichlo. Wszystkim dzieki za pomoc.

Pozdrawiam

Tomek
yabba
2007-08-29 20:19:09 UTC
Post by Tomek
Dzisiaj wymienilem przednie amortyzatory + odbojniki. Po tej wymianie
wszystko ucichlo. Wszystkim dzieki za pomoc.
Gratulacje!

Podziêkowania i dla Ciebie, ¿e jako jeden z nielicznych, poinformowa³e¶ jak
problem zosta³ rozwi±zany.

yabba