Palio i alternetor
Tomek
2007-06-16 22:43:52 UTC
Witam wszystkich

Podejrzewam ze pad³ mi alternator w palio 1,4 99r. Podczas jazdy pali sie
kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej i s³ychac takie dziwne dŒwieki z
komory silnika z okolic altka (czyli po prawej stronie samochdu). Wiem ze
siena/palio ma tak± wade fabryczn± - padaj±cy alternator. Jaki jest koszt
naprawy - czesci + robota i czy da rade to samemu wykonac w kara¿y przy
pomocy m³otka i srubokrêta. I czy da sie z tym jeszcze jeŒdzic - bo na razie
a³to pracuje normalnie.

Pozdrawiam Serdecznie.
Bartek
2007-06-17 09:50:42 UTC
Post by Tomek
[...]
To moze sprawdz czy to napewno alternator?
Pasek klinowy jest caly? Wirnik alternatora sie
kreci? Czy moze modul stabliziatora upalony?
No chyba, ze chcesz wymienic wszystko bez
szukania konkretnej przyczyny...

Mozesz tak jezdzic to momentu, w ktorym nie rozladujesz akku...
A ze teraz trza jezdzic na swiatlach cala dobe to raczej szybko to
nastapi (o ile naprawde nie masz ladowania - a nie tylko
uszkodzona kontrolke - ale skoro piszesz, ze sa jakies dziwne dzwieki
to pewnie cos z alternatorem)...

Pozdrawiam,
Bartek
Tomek
2007-06-17 19:25:50 UTC
Post by Bartek
[...]
Dziwne - dzisiaj jusz wszystko ok. Nie brzeczy ani nie szumi z altka. Paski
s± ca³e a wirnik na pewno sie obraca.
Dodam jeszcze ze ta kontrolka zapali³a sie w momêie jak da³em na FULL moj
sprzêt graj±cy - mam nawet sporej mocy wzmacniacz
- moze to od tego ? A teraz oh³ono³ i mu przesz³o ? Albo altek raz dzia³a a
raz nie.
Scyzoryk
2007-06-18 17:41:12 UTC
Post by Tomek
[...]
to zobacz. Jesli przestanie sie krecic pasek to trzeba sie zatrzymac i od
razu pokazac samochod mechanikowi. Jesli sie kreci to mozesz jezdzic do
momentu rozladowania akumulatora. Koszt to ok 200z³ za alternator (polecam
zamienniki z allegro) + ok 100z³ za wymiane. Mozna to zrobic samemu ale
wymiana nie jest prosta, trzeba wyciagnac prawa polos i dobierac sie od
spodu (bardzo niewygodnie) U mnie mechanicy meczyli sie z tym 3h, mysle ze
jakbym sie zabral za to sam to bym caly dzien przy tym spedzil.
--
Pozdr Scyzoryk

Corolla E11 1.6 P.M.S edition
+ Uniden 510 / AT1200
GSX 550
ici
2007-06-18 20:44:36 UTC
Post by Tomek
[...]
No to na bank masz rozci±gniêty pasek.
Paski piszcz± jak jest roz³adowany akumulator np rozruchem i pr±dnica je
szybko
chce do³adowaæ max pr±dem.
A niedaj bo¿e z³api± nieco wody/wilgoci. Wtedy siê ¶lizga i piszczy.
Wiedz, ¿e pasek napêdza te¿ p±pê wodn± od ch³odzenia, tak ¿e zapalenie
siê kontrolki ³adowania, to powa¿na sprawa, nie tylko dla akumulatora, ale i
dla silnika.

Nie wiem jak w Palio, ale w mojej Mary¶ce ¿eby naci±gn±æ pasek
trzeba nieco siê pogimnastykowaæ:
- zdj±æ prawe ko³o
- odkrêciæ 3 (4) blacho-wkrêty i zdj±æ plastikow± os³onê b³otnik - komora
silnika
(z kana³u lub z pod samochodu, ja j± przekrêcam).
- poluzowaæ 2-wie ¶ruby M8 kluczem d³ugim M15 (r±czka klucza od kó³)
rolkê naci±gow± paska (od strony b³otnika).
- kluczem M32 obracaæ mimo¶rót i naci±gaæ rolk± pasek.
- doci±gn±æ mocowanie rolki i mimo¶rodu (2*M15 - klucz ko³a).
- zmontowaæ b³otnik,
- za³o¿yæ ko³o.
Prosta i szybka robota, jak wiadomo o co chodzi na 20 min.
Ca³a trudno¶æ to dostêp do os³ony od str. podwozia, mo¿na pomêczyæ siê
plecami na trawie.
W sumie to tylko jedna ¶ruba jest od spodu - przednia, 2-wie od strony
b³otnika, a na 2-giej
robi siê m³ynka os³on± i nie trzeba jej w ogóle ruszaæ.
Ja os³onê przekrêcam jak wachad³o na 2-giej ¶rubie (od przodu).

Z altkiem te¿ nie ma problemu.
¯eby go wyj±æ trzeba mieæ krótk± 15-tkê oczkow±
i trochê sprytu w palcach.
- Od³±czyæ akumulator !,
- odkrêcasz mocowanie altka: jedna ¶ruba przewlekana przez
"wide³ki" od do³u M19 i pojedyñczy uchwyt na górze M17,
- przekrêcasz altka "dup±" do góry i odkrêcasz kable g³ówny M12 i kontrolki
M8 nasadowe,
- podwieszasz sobie altka gdzie¶ wy¿ej, ¿eby wsadziæ rêce pod niego,
- odkrêcasz podstawê mocuj±c± alternator do bloku silnika 4*M15 oczko (ta od
wide³ek).
- zdejmujesz podstawê i powsta³± dziur± wyjmujesz alternator, trzeba nim
pokrêciæ
¿eby sie przecisn±³ przez szczelinê w b³otniku - pó³osi - silniku.
Prosta sprawa i przy niezapieczonych ¶rubach trwa 60 min (z moim opisem
tylko 45:-) ).
Šrubki sobie wkrêcisz na t³usto (sam gwint) i przy nastepnej rozbiórce
pójdzie jak po ma¶le.

Niedawno wymieni³em swojego altka na wiêkszy,
bo przy klimie i swiat³ach w³±czonych jednocze¶nie siada napiêcie.
Nikt nie przewidzia³, ¿e klimatyzacji bêdzie siê u¿ywa³o ze ¶wiat³ami - w
sumie racja.
Poniewa¿ nowego kupi³em do Marei, ale nie dla mojej Marei musia³em mu
dorabiaæ mocowanie.
W efekcie powy¿sze czynno¶ci by³em zmuszony wykonaæ z 5-6 razy - pasowanie,
celowanie na pasek, mocowanie/przerabianie górnego uchwytu, itp.
W razie czego mam do odst±pienia chodzonego altka 85 Amper (standard to 65A
bez klimy).
Palio i Mary¶ka s± z tym samym altkiem z tego co siê oriêtowa³em.

Prosta sprawa, nie ma co siê ³amaæ, a t± stówkê dla machera lepiej na
benzynê wydaæ.