Marea Weekend 1.8 elx 16v problem z ABS
Marek Salwerowicz
2007-08-11 16:49:26 UTC

mam problem z okresowo zapalaj±c± siê kontrolk± abs'u w Marei Weekend 1.8
benzyna rocznik 2000. Kontrolka zapala siê w trakcie jazdy i ga¶nie dopiero
przy ponownym uruchomieniu silnika. W momencie zapalenia siê kontrolki abs'u
zapala siê równie¿ kontrolka hamulców.

W ASO dowiedzia³em siê ¿e mam do wymiany centralkê ABS (koszt ponad 3000 z³
.... ) ale moim zdaniem to raczej problem z którym¶ z czujników.
Obecnie na moj± pro¶bê wymieniono mi prawy przód ale problem pozosta³. Noszê
siê z zamiarem wymiany lewego przodu.

Co o tym s±dzicie?

Pozdrawiam,
Marek
ici
2007-08-14 12:49:10 UTC
Post by Marek Salwerowicz
Witam,
[...]
Mam podobny problem z ABSem w Mary¶ce tylko z 97 roku.
Moim zdaniem masz walniêty sterownik ABS. Ale pewno¶æ bêdziesz mia³ po
"rozmowie z nim".
JedŒ gdzie¶ na zczytanie b³êdów i sam ci powie co go boli.
Generalnie w Mary¶kach s± 2 typy sterowników ABS: stary (do 97 roku) i nowy
po 98.
Ró¿ni± siê zarówno wtyczk± elektryczn± jak i typem czujników (stare
analogowe dzia³a³y jak dynamo w rowerze - odczyt napiêcia,
nowe cieñsze cyfrowe zwracaj± sygna³ prostok±tny niezale¿nie od prêdko¶ci
jazdy- odczyt czêstotliwo¶ci.

Jesli oka¿e siê sterownik/pompa ABS, to czasem daje siê go naprawiæ, w moim
starym poszed³ przekaŒnik-wypalony zestyk,
gdybym go wymieni³ (zamieni³ z drugim ma³o-u¿ywanym), pewnie mia³ bym do
dzi¶ sprawny uk³ad.
Kupi³em natomiast na szrocie za 250 z³ now± wersjê pompy ABS nie bed±c
¶wiadom tego ¿e nie nadaje siê
do moich starych czujników. Namordowa³em siê z przerobieniem wtyczki i NIC.
Potem namordowa³em siê z wklejaniem nowych czujników do starych obudów i te¿
NIC.
Obecnie da³em sobie spokój z ABSem jak siê okaza³o. ¿e do nowych czujników
potrzebne s±
magnesiki w piastach kó³ a nie "zêbatki".
Piast na razie wymienia³ nie bêdê, wiêc ca³y interes siê utopi³.

Sumuj±c:
Da siê kupiæ sprawny (?) sterownik pod tytu³em Pompa ABSu na szrocie/Allegro
za 200-300z³.,
tylko wa¿ny jest rocznik (rodzaj wtyku elektrycznego).
Ca³a wymiana jest prosta za wyj±tkiem odpowietrzania hydrauliki, chyba ¿e
kupisz taki sam i uda ci siê
wymieniæ sam± puszkê sterowania, ale to w±tpliwe i nieop³acalne bo zaworki
mog³y siê zawiesiæ.
Jak zorganizujesz sobie tak operacjê, ¿e zrobisz wymianê szybko (60-120
sekund) to i odpowietrzanie bêdzie ³atwe.
Taka operacja na "otwartym sercu". Jak bêdzie ci ciek³o ze zbiorniczka
(pompy ham.) to nie wejdzie powietrze.
Rurki odp³ywowe mo¿na nie dokrêcaæ na jaki¶ czas a¿ wycieknie z nich p³yn i
zaleje puste przestrzenie nowej pompy ABS.
O ile bed± zwrócone otworem do góry (bez fajki) to masz szansê na ³atwe
odpowietrzenie.
Ja jeszcze pompowa³em hamulcem na niedokrêconych rurkach - wypychaj±c z nich
powietrze przez gwint.
W sumie uda³o mi siê tak, ¿e w ko³ach nie by³o potrzeby odpowietrzaæ,
wszystko wysz³o pomp± ABSu.

Odpowiadaj±c na twoje pytanie:
Da siê kupiæ pompê ABSu za 200--300 z³ ze szrotu/Allegro nawet z gwarancj±
rozruchow±.
Da siê te¿ samemu j± wymieniæ w gara¿u.
Oczywi¶cie o ile nawali³a ci pompa/sterownik. Ale tego dowiesz siê po
zczytaniu b³êdów.
Jak masz jakie¶ pytania, wal na priva.
Pzdr.
2007-08-14 21:25:33 UTC
Post by Marek Salwerowicz
Kontrolka zapala siê w trakcie jazdy i ga¶nie
dopiero przy ponownym uruchomieniu silnika. W ASO dowiedzia³em siê ¿e mam
do wymiany centralkê ABS (koszt ponad 3000 z³ .... )
ale moim zdaniem to raczej problem z którym¶ z czujników.
Wysuwasz fa³szywy wniosek.
Po za³±czeniu zap³onu sterownik ABSu przeprowadza testy.
Jednym z pierwszych s± oporno¶ci (zdaje siê, ¿e ok 1,5 kOhma o ile pamietam)
czujników na ko³ach.
Je¶li by nawali³ którykolwiek z czujników, kontrolka ABS pali³a by siê
ci±gle po za³±czeniu zap³onu.
To ¿e zapala siê póŒniej ¶wiadczy o usterce podczas hamowania.
W grê wchodz±:
- elektro zawory sztuk 2 na ka¿de ko³o (8),
- pompa ABS (czyli silnik),

Jak bêdziesz potrzebowa³ szczegó³ów to mam schemacik ABSu i czujników na
odp. stykach wtyczki.
Post by Marek Salwerowicz
W momencie zapalenia siê kontrolki abs'u zapala siê równie¿ kontrolka
hamulców.
To akurat jest w miarê normalne, obie kontrolki sterowane s± z tego samego
sterownika ABSu.
Kontrolki:
- ABS pin 20,
- Brake Fluid Level pin 21.wtyczki.

ici
ukasz
2007-08-18 06:45:24 UTC
Post by Marek Salwerowicz
Witam,
mam problem z okresowo zapalającą się kontrolką abs'u w Marei Weekend 1.8
benzyna rocznik 2000. Kontrolka zapala się w trakcie jazdy i gaśnie dopiero
przy ponownym uruchomieniu silnika. W momencie zapalenia się kontrolki abs'u
zapala się również kontrolka hamulców.
u mnie to byl czujnik a dokladnie kabel przed czujnikiem... kabelek
robil zwarcia i zapalala sie kontrolka.

pozdrawiam. uk