Grande Punto a biegi
profi
2009-01-14 19:26:41 UTC

Mam powa¿ny dylemat bo nie mogê siê dowiedzieæ jaki bieg powienien byæ do
jakiej
prêdko¶æi w Grande Punto.

Jedna osoba mówi mi, ¿e przy 50kmh ma byæ maks 3-bieg a druga osoba
bezwzglêdnie
upiera siê, ¿e ma byæ ju¿ 5-ty bieg.
\\M.
2009-01-14 22:54:35 UTC
zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemno¶æ
2. obciazenia
3 skrzyni

Benzyniaki a szczególnie 16V lubi± sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracuj± ( najwieksze cisnienie w cylindrach i
duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubi± pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500

Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne obciazenie
³ozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzêg³a (sprezynki)

Jad±c 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,

Jad±c na II biegu 80 km/h silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz d³awi±c
go na V biegu 50 km/h (benzyniak)
Witam
MarcinJM
2009-01-15 07:42:40 UTC
Post by \\M.
zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni
Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i
duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500
Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne obciazenie
łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła (sprezynki)
Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,
Jadąc na II biegu 80 km/h silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz dławiąc
go na V biegu 50 km/h (benzyniak)
O ile to z silnikiem ma kilka szkol.
To watek ze skrzynia jest dosc ciekawy, jkabys mogl rozwinac...
MarcinJM
\\M.
2009-01-15 19:22:14 UTC
grande sa skrzynie 5 i 6 biegowe i napewno maj± rózne prze³ozenia g³ówne jak
io biegów

to tak jak w rowerze - ja ruszasz na najmniejszej zebatce
to obciazenia sa tak duze ze z czasem sie ³ancuch potrafi wydluzyc i ³ozyska
trzeszczec....Mniej sie meczysz jak zmieniasz przelozenia podczes jazdy
mniesze obci±zenia ale wiecej sie nakrecisz
MarcinJM
\\M.
2009-01-15 22:46:18 UTC
Korbowodom nic nie bedzie - sprzeg³o tlumi drgania skrêtne

£ozyska w skrzyni s± bardziej narazone
Post by \\M.
[...]
Hmmm ... ale w samochodzie nie ma ³añcucha, wiêc nic siê nie wyd³u¿y :->
Ju¿ prêdzej korbowody swoje dostan±, ale skrzynia, czy ³o¿yska (jakie?).
Maciek
MarcinJM
2009-01-16 14:01:50 UTC
Korbowodom nic nie bedzie - sprzegło tlumi drgania skrętne
Łozyska w skrzyni są bardziej narazone
Rzucmy okiem na problem:
Skrzynia przenosi moment obrotowy, i jest policzona tak, ze na pewno
podola max momentowi uzyskiwanemu przes silnik.
Ale, max moment wystepuje w zakresie 2/3 obrotow, a na niskich obrotach
jest niewielki.
Wiec jakim sposobem, zapytowuje, chcesz zniszczyc cos, co jest liczone
dla przenoszenia jakis momentow, momentem o polowe nizszym???
Pomysl.
MarcinJM
\\M.
2009-01-16 22:55:52 UTC
troszke teorii
moment obrotowy obliczmy z wzoru Mo = 9551 * P / n
gdzie
P- moc
n - obroty
Sila na kole to F= 2Mo /d
d - srednica ko³a - trybu

Jezeli n (predko¶æ wa³ka w skrzyni) bedzie mala³a to si³a F bedzie
rosnaæ
Moment obrotowy na niskich moze byc chwilowo wiekszy od nomina³u
dzieki momentowi bezw³adno¶ci ko³a zamachwego i nierównomierno¶ci pracy
silnika
daje sie niskie wspólczynniki bezpieczeñstwa aby nie przewymiarowaæ czêsci -
mniesza masa, tañsza konstrukcja ,

Zniszczyæ moze przesada - ale napewno skrócisz zywotno¶æ takiej przek³andni

MarcinJM
Maciek
2009-01-15 21:00:29 UTC
Post by \\M.
to tak jak w rowerze - ja ruszasz na najmniejszej zebatce
to obciazenia sa tak duze ze z czasem sie łancuch potrafi wydluzyc i łozyska
trzeszczec....Mniej sie meczysz jak zmieniasz przelozenia podczes jazdy
mniesze obciązenia ale wiecej sie nakrecisz
Hmmm ... ale w samochodzie nie ma łańcucha, więc nic się nie wydłuży :->
Już prędzej korbowody swoje dostaną, ale skrzynia, czy łożyska (jakie?).
Maciek
profi
2009-01-15 17:51:01 UTC
Post by \\M.
[...]
Ciekawe co tutaj piszesz a wiêc na dieslu to pewnie 4-ty bieg by³my max przy
50kmh?
Daniel
2009-01-15 18:21:02 UTC
Mam poważny dylemat bo nie mogę się dowiedzieć jaki bieg powienien być do
jakiej
prędkośći w Grande Punto.
Jedna osoba mówi mi, że przy 50kmh ma być maks 3-bieg a druga osoba
bezwzględnie
upiera się, że ma być już 5-ty bieg.
Z tego co jeździłem (1.4 8V benzyna) to 3/4 są optymalne, zależy czy
masz pod górkę czy prosta droga (obroty w granicach 2-3k rpm). Ustaw
sobie komputer aby pokazywał aktualne zużycie paliwa, wtedy zauważysz
zmiany.

Pozdrawiam
Daniel