światła hamowania Punto 1
Tomek
2007-09-30 13:58:29 UTC

Nie świecą mi światła hamowania. Na początku myślałem,że to wyłącznik,
ale zwarłe styki i to nie to, żarówki dobre, nie mam miernika by
sprawdzić czy napięcie dochodzi. Ma ktoś może z szanownych użytkowników
jakiś pomysł co jeszcze moge sprawdzić?

Pozdrawiam

Tomek
ukasz
2007-09-30 14:23:02 UTC
Post by Tomek
Witam
[...]
bezpiecznik lub wylacznik ale...

jesli nie masz miernika to jak sprawdziles czy wylacznik jest dobry :D

pozdrawiam. uk
Tomek
2007-09-30 18:52:07 UTC
Post by ukasz
bezpiecznik lub wylacznik ale...
jesli nie masz miernika to jak sprawdziles czy wylacznik jest dobry :D
zwarlem styki :-D, miernik do tego nie potrzebny

Bezpiecznik sa dobre, a nawiasem mowiac obwod nie ma bezposrednio
bezpiecznika

Pozdrawiam
Tomek
ukasz
2007-09-30 20:59:42 UTC
Post by Tomek
zwarlem styki :-D, miernik do tego nie potrzebny
Bezpiecznik sa dobre, a nawiasem mowiac obwod nie ma bezposrednio
bezpiecznika
wierz mi ze jest potrzebny... bez sprawdzenia zarowka lub miernikiem
zamkniecia obwodu nie masz 100% pewnosci poprawnego dzialania czujnika...

a co do bezpiecznika to wierz mi ze ma, moze nie "bezposredni" jak to
nazwales bo zabezpiecza kilka obwodow...

pozdrawiam. uk
ici
2007-10-01 15:36:14 UTC
Post by ukasz
Post by Tomek
[...]
Ej ukasz za du¿o ¿adasz na wiarê.
Mocherowy jeste¶, czy z pisuaru?

Miernik do obwodów w sumie zero/jedynkowych gdzie jest albo nie ma tych 12
voltów jest co najmnej niepotrzebny, ¿eby nie powiedzieæ zbêdny. Czêsto
swoj± wysok± impedancj± wprowadza w b³±d. Tu sprawdza siê prymitywne
urz±dzenie pr±dowe.
Z powodzeniem do sprawdzania instalacji wystarczy próbnik z ¿aróweczk±,
który mo¿na sobie samemu skleciæ na prêdce, z ¿aróweczki np. rurkowej 5W i
dwóch podlutowanych kabelków. Ja takow± ¿aróweczkê wetkn±³em sobie w stary
przezroczysty flamaster ¿eby siê nie zbi³a, ¿e szprychy zaostrzonej zrobi³em
sondê na dziobku a kabel z ty³u pisaka wetkn±³em do krokodylka.

SprawdŒ próbnikiem (¿arówkowym, ¿aden miernik ma za du¿± oporno¶æ
wewnêtrzn±) czy dochodz ci pr±d do wy³±cznika na pedale hamulca?
Je¶³i nie dochodzi to szukasz przed wy³±cznikiem np. (wspólny) bezpiecznik -
te¿ próbnikiem?
Je¶li dochodzi to sprawdŒ próbnikiem czy wychodzi na drugim styku
wy³±cznika - bezpo¶rednio na nim?
Pro¶ciej zewrzeæ styki wy³±cznika np ¶rubowkrêtem.
Jak nie wychodzi po wci¶nieeciu hamulca to wy³±cznik, jak wychodzi napiêcie
to szukasz dalej.
SprawdŒ ¿arówki hamulca 21W i próbnkiem zasilanie ¿arówki po wci¶niêciu
hamulca.

W ten prosty sposób oznaczysz strefê przerwy, potem to ju¿ konieczne s±
wymiany: wy³±cznika, ¿arówki, bezpiecznika lub naprawa kabla.

Je¶li kabel to oznaczyæ przerwê mo¿na metod± np. bisekcji ( dzielenia na
pó³):
Je¶³i na pocz±tku jest pr±d, a na koñcu brak, to sprawdza siê czy jest po
¶rodku nak³uwaj±c izolacjê ig³±.
Potem szukasz w strefie uszkodzonej po³ówki dziel±c j± znowu na pó³ (to ju¿
bêd± æwiartki, potem ósemki, szesnastki d³ugo¶ci przewodu itp)

Oczywi¶cie warto na pocz±tek nieco siê zastanowiæ, pomy¶leæ i poogl±daæ.
¯arówka jest najbardziej prawdopodobnym sprac±, warto j± po wyjêciu
za¶wieciæ z osobnego Œród³a pr±du np na zaciskach akumulatora na pocz±tku,
Bezpiecznik zazwyczaj nie przepala siê bez przyczyny, ale o ile przyczyny
nie widaæ to mo¿na spróbowaæ delikatnie w³o¿yæ nastêpny taki sam jako koleny
krok.
Wy³±cznik czasem ma upalone styki, czasem da siê go ostro¿nie rozebraæ
(poodginaæ blaszki) jak nie ma nowego pod rêk± i przeczy¶ciæ spaleniznê, o
ile nie jest mocno powtapiany w plastik to jeszcze po z³o¿eniu mo¿e trochê
pojeŒdziæ (mnie np. rok).
Przy sprawdzanu takiego "zapalonego" styku wy³±cznika mernikiem o wysokiej
impedancji czêsto pokazuje go jako dobry, a ¿arówka nie ¿a¶wieci, lub co
najmniej zabŒdzi ledwo co.
Dlatego takich uk³adów nie sprawdza siê miernikami w przeciwieñstwie do
obwodów elektroniki, gdzie ¿arówk± mo¿na narozrabiaæ choæ 5W jest w miarê
bezpieczna.
Najgorzej znale¶æ przerwany kabel, ale zazwyczaj albo dziejê siê to na
zgiêciach, albo po przyciêciu,
Warto poogl±daæ przed k³uciem izolacji ig³± bo mimo wszystko jest to pomiar
niszcz±cy izolacjê - nawet robiony delikatnie ostr± ig³±.

Je¶li sprawdzisz jak wy¿ej, to musisz co¶ znale¶æ, to tylko kwestia czasu i
dostêpu.

Z takich praktycznych rad dziadka do badania bezpieczników, ¿arówek i innej
ci±g³o¶ci obwodu mam tak bardzo skomplikowane urz±dzenie jak latarka na
p³ask± bateryjkê.
W miejsce wy³±cznika podlutowa³em kabelki na zewn±trz zakoñczone
szpilkami/ig³ami, a do ¿aróweczki pod³±czy³em równolegle piszczyk.
Jak jest przej¶cie obwodu to "¶wyci i bzêcy", jak ni ma to ni bzêczy.:-)
Oczywi¶cie w³±czenie takiej latarki w obwód akumulatora spowoduje ma³e
"bum".
Tak ¿e trzeba swiadomie jej u¿ywaæ, ale sporo jest obwodów niepod³±czonych,
lub akumulator mo¿na od³±czyæ ostatecznie,
choæ nie jest to zalecane we starszych samochodach ze wzglêdu na stratê
iformacji w ECU.
Tak¿e do pozasamochododwych pomiarów ci±g³o¶ci obwodu jest równie dobre i
tanie, bo pomiar pr±dowy o bezpiecznym napiêciu.

Tyle moich prostych pomys³ów na proste uszkodzenie. Mam nadziejê ¿e szybko
znajdziesz co boli twój samochód.
ici
Tomek
2007-10-01 20:00:24 UTC
Miernik do obwodów w sumie zero/jedynkowych gdzie jest albo nie ma tych 12
voltów jest co najmnej niepotrzebny, żeby nie powiedzieć zbędny. Często
swoją wysoką impedancją wprowadza w błąd. Tu sprawdza się prymitywne
urządzenie prądowe.
Z powodzeniem do sprawdzania instalacji wystarczy próbnik z żaróweczką,
który można sobie samemu sklecić na prędce, z żaróweczki np. rurkowej 5W i
dwóch podlutowanych kabelków. Ja takową żaróweczkę wetknąłem sobie w stary
przezroczysty flamaster żeby się nie zbiła, że szprychy zaostrzonej zrobiłem
sondę na dziobku a kabel z tyłu pisaka wetknąłem do krokodylka.
Sprawdź próbnikiem (żarówkowym, żaden miernik ma za dużą oporność
wewnętrzną) czy dochodz ci prąd do wyłącznika na pedale hamulca?
Jeśłi nie dochodzi to szukasz przed wyłącznikiem np. (wspólny) bezpiecznik -
też próbnikiem?
Jeśli dochodzi to sprawdź próbnikiem czy wychodzi na drugim styku
wyłącznika - bezpośrednio na nim?
Prościej zewrzeć styki wyłącznika np śrubowkrętem.
Jak nie wychodzi po wciśnieeciu hamulca to wyłącznik, jak wychodzi napięcie
to szukasz dalej.
Sprawdź żarówki hamulca 21W i próbnkiem zasilanie żarówki po wciśnięciu
hamulca.
W ten prosty sposób oznaczysz strefę przerwy, potem to już konieczne są
wymiany: wyłącznika, żarówki, bezpiecznika lub naprawa kabla.
Jeśli kabel to oznaczyć przerwę można metodą np. bisekcji ( dzielenia na
Jeśłi na początku jest prąd, a na końcu brak, to sprawdza się czy jest po
środku nakłuwając izolację igłą.
Potem szukasz w strefie uszkodzonej połówki dzieląc ją znowu na pół (to już
będą ćwiartki, potem ósemki, szesnastki długości przewodu itp)
Oczywiście warto na początek nieco się zastanowić, pomyśleć i pooglądać.
Żarówka jest najbardziej prawdopodobnym spracą, warto ją po wyjęciu
zaświecić z osobnego źródła prądu np na zaciskach akumulatora na początku,
Bezpiecznik zazwyczaj nie przepala się bez przyczyny, ale o ile przyczyny
nie widać to można spróbować delikatnie włożyć następny taki sam jako koleny
krok.
Wyłącznik czasem ma upalone styki, czasem da się go ostrożnie rozebrać
(poodginać blaszki) jak nie ma nowego pod ręką i przeczyścić spaleniznę, o
ile nie jest mocno powtapiany w plastik to jeszcze po złożeniu może trochę
pojeździć (mnie np. rok).
Przy sprawdzanu takiego "zapalonego" styku wyłącznika mernikiem o wysokiej
impedancji często pokazuje go jako dobry, a żarówka nie żaświeci, lub co
najmniej zabździ ledwo co.
Dlatego takich układów nie sprawdza się miernikami w przeciwieństwie do
obwodów elektroniki, gdzie żarówką można narozrabiać choć 5W jest w miarę
bezpieczna.
Najgorzej znaleść przerwany kabel, ale zazwyczaj albo dzieję się to na
zgięciach, albo po przycięciu,
Warto pooglądać przed kłuciem izolacji igłą bo mimo wszystko jest to pomiar
niszczący izolację - nawet robiony delikatnie ostrą igłą.
Jeśli sprawdzisz jak wyżej, to musisz coś znaleść, to tylko kwestia czasu i
dostępu.
Z takich praktycznych rad dziadka do badania bezpieczników, żarówek i innej
ciągłości obwodu mam tak bardzo skomplikowane urządzenie jak latarka na
płaską bateryjkę.
W miejsce wyłącznika podlutowałem kabelki na zewnątrz zakończone
szpilkami/igłami, a do żaróweczki podłączyłem równolegle piszczyk.
Jak jest przejście obwodu to "śwyci i bzęcy", jak ni ma to ni bzęczy.:-)
Oczywiście włączenie takiej latarki w obwód akumulatora spowoduje małe
"bum".
Tak że trzeba swiadomie jej używać, ale sporo jest obwodów niepodłączonych,
lub akumulator można odłączyć ostatecznie,
choć nie jest to zalecane we starszych samochodach ze względu na stratę
iformacji w ECU.
Także do pozasamochododwych pomiarów ciągłości obwodu jest równie dobre i
tanie, bo pomiar prądowy o bezpiecznym napięciu.
Tyle moich prostych pomysłów na proste uszkodzenie. Mam nadzieję że szybko
znajdziesz co boli twój samochód.
ici
Bardzo CI dzękuję za wnikliwą odpowiedź

Pozdrawiam

Tomek
ukasz
2007-10-03 13:27:22 UTC
Mocherowy jesteś, czy z pisuaru?
[...]
raz wypraszam sobie wkladanie mnie do wora z kaczorami, dwa tylko
potwierdziles moje slowa w swojej wypowiedzi... sa ludzie ktorzy
pracvuja probnikami z zarowek a sa ludzie ktorzy pracuja multimetrami...
wynik jest z reguly ten sam...

pozdrawiam. uk