Sprzęgło Marea
MJ
2007-04-16 15:32:18 UTC

Mam pytanie wiem ¿e trudno odpowiezieæ domyslaj±c sie tylko
ale a nó¿ widelec:

przy wciskaniu sprzêg³a zarówno na zimnym jak i ciep³ym silniku
s³ychaæ metaliczne tarcie i stukanie lekkie jak odpu¶cimy peda³ sprzêg³a to
s³cyhaæ
te¿ metaliczne tarcie

orientuje siê kto¶ co moze byc przyczyna i na co zwrocic uwage przy
wymianie?

pozdrawiam MJ
ici
2007-04-16 21:24:56 UTC
Post by MJ
Witam
[...]
Trudno tak bez ucha, ale pasowa³o by mi na ³o¿ysko sprzêg³owe i naci±gniêt±
linkê sprzêg³a.
Na lince (pedale) powinien byæ luz ¿eby ³o¿ysko nie tar³o po docisku.
Nie wiem ile w Mary¶ce powinno byæ ale tak na oko z jakie¶ 1-2 cm na pedale
to minimum.

Je¶li mam racjê to po zluzowaniu linki sprzêg³a przynajmniej po puszczeniu
sprzêg³a powinno siê uciszyæ.
A je¶li mam racjê to niez³a kasa ciê czeka, chyba ¿e sam sobie pogrzebiesz.
Choæ bez kana³u i jakiego¶ sprytnego dŒwigu do podwieszenia silnika, mo¿e
byæ trudno.
A je¶li ju¿ rozgrzebiesz, to warto pomy¶leæ o uszczelnieniu silnika -
simering.
Kosztuje parê z³otych a jedna i ta sama robota.
Byæ mo¿e oprócz ³o¿yska docisk dosta³ od ³o¿yska swoje i jest spi³owany?
W sumie zostaje ci jedynie tarcza sprzêg³a, ale i na niej bym nie
oszczêdza³.
Wymienisz wszystko i masz ¶wiêty spokój na kolejne parê lat.

Ale popatrz dobrze, wejdŒ pod samochód, zapal, pos³uchaj, mo¿e co innego.

Mnie co¶ strasznie dzwoni³o a okaza³a siê blaszana os³ona kolektora
wydechowego.
W³a¶nie dopiero co wylaz³em z kana³u.
Zrobi³em jak±¶ obejmê i póki siê nie przegrzeje i nie wytelepie, powinno byæ
cicho.

Powodzenia
ici
Czarek Daniluk
2007-04-17 19:19:45 UTC
Trudno tak bez ucha, ale pasowało by mi na łożysko sprzęgłowe i naciągniętą
linkę sprzęgła.
Na lince (pedale) powinien być luz żeby łożysko nie tarło po docisku.
Nie wiem ile w Maryśce powinno być ale tak na oko z jakieś 1-2 cm na pedale
to minimum.
w 100% nowych konstrukcji nie ma czegoś takiego jak luz na pedale
sprzęgła !! czasy syrenki, 126p i jeszcze innych które miały coś takiego
jak luz na pedale sprzęgła raczej odeszły w zapomnienie.
Teraz ustawiasz tylko wysokość pedału aby był na wysokość pedały
hamulca, w wielu przypadkach linka jest z samoregulatorem.
Ciekawi mnie chłopie jakbyś ustawił luz na pedale sprzęgła przy
hydraulicznym przeniesieniu siły ?? zapowietrzyłbyś układ po to żeby
mieć luz ??

Pozdro !!
Andrzej S.
2007-04-19 15:48:09 UTC
Mam pytanie wiem że trudno odpowiezieć domyslając sie tylko
przy wciskaniu sprzęgła zarówno na zimnym jak i ciepłym silniku
słychać metaliczne tarcie i stukanie lekkie jak odpuścimy pedał sprzęgła
to słcyhać
też metaliczne tarcie
orientuje się ktoś co moze byc przyczyna i na co zwrocic uwage przy
wymianie?
Trudno tak bez ucha, ale pasowało by mi na łożysko sprzęgłowe i naciągniętą
linkę sprzęgła.
Na lince (pedale) powinien być luz żeby łożysko nie tarło po docisku.
Z którego roku ta Marea? U mnie (2000r., 1.9JTD) sprzęgło jest
streowane hydraulicznie, więc nie ma mowy o lince.

AS
Mateusz Jaros
2007-04-23 07:05:00 UTC
WItam

Marea 1.6 16v z 97 roku

Pozdrawiam Mateusz
Post by ici
Post by MJ
Witam
[...]
Z którego roku ta Marea? U mnie (2000r., 1.9JTD) sprzêg³o jest
streowane hydraulicznie, wiêc nie ma mowy o lince.
AS
Adam
2007-04-17 01:34:00 UTC
[...]
U mnie (w uno) dźwięk był taki, jakby się szeleszcząca torebka foliowa
wkręciła w sprzęgło. Szczególnie słyszalny na wolnych obrotach. Padł
wtedy docisk (wyleciała sprężynka). Wymieniłem całe sprzęgło.
http://adam.bukowski.prv.pl
Mateusz Jaros
2007-04-17 06:18:24 UTC
jak puszcze sprzêg³o to dzwiêk ucicha , dzis jade do mechaniak zoabczymy co
powie napisze jak wróce
pzodrawiam MJ
Post by MJ
[...]
U mnie (w uno) dŒwiêk by³ taki, jakby siê szeleszcz±ca torebka foliowa
wkrêci³a w sprzêg³o. Szczególnie s³yszalny na wolnych obrotach. Pad³
wtedy docisk (wylecia³a sprê¿ynka). Wymieni³em ca³e sprzêg³o.
http://adam.bukowski.prv.pl
a***@gazeta.pl
2007-04-17 09:10:21 UTC
przy wciskaniu sprzęgła zarówno na zimnym jak i ciepłym silniku
słychać metaliczne tarcie i stukanie lekkie jak odpuścimy pedał sprzęgła to
słcyhać też metaliczne tarcie
A głośniejszych trzaśnięć od czasu do czasu nie słyszysz? Mnie tak od
czasu do czasu strzelało (po druciku z wiązki), no i wystrzeliło - pękła
cała linka trochę za pedałem sprzęgła, przy wejściu w karoserię.

Wymiana linki sprzęgła łączy się z wyciąganiem skrzyni biegów. A
konkretnie nie zawsze, bo jak zrobiłem to w pierwszym lepszym warsztacie
(sytuacja miała miejsce 150km od domu), to nic nie wyciągali! Ucieszyłem
się, że zapłaciłem jakieś 250zł razem z linką. Ledwo co do domu
dojechałem, właściwie nie wysprzęglał - myślałem, że się "dotrze" po
drodze. Później wymieniłem całe sprzęgło, razem z linką, bo jakieś gówno
dali, zacinała się podobno.
Pozdrawiam, Artur
MJ
2007-04-17 13:53:19 UTC

Przed chwil± wróci³em od mechanika w zasadzie od dwóch niezale¿nych
sprawa wygl±da tak i¿ nawala ³o¿ysko oporowe podobno pracuje wtedy tylko gdy
wciskamy
peda³ sprzêg³a mam narazie je¿dziæ nie przejmowaæ siê zbytnio tymi odg³osami
je¿eli stukuanie pukanie tarcie czy jak to nazwaæ siê nasili lub bêdzie tak
uci±zliwe
wtedy mam przyjechaæ na wymianê, podobno nie op³aca siê robiæ samego ³o¿yska
tylko
wymienia siê ca³e sprzêg³o, przypuszczalnie poje¿dze ok 2 lat tak jeszcze
wiêc docelowo i tak mnie czeka wymiana sprzêg³a.

a co Wy s±dzicie o tym? wymieniaæ ju¿ sprzêg³o i mieæ spokój czy czekaæ a¿
sie pogorszy?

Pozdrawiam mateusz

odp A g³o¶niejszych trza¶niêæ od czasu do czasu nie s³yszysz?

Trza¶niêæ nie s³ychaæ tylko tarcie i lekkie pukanie czy stukanie nie wiadomo
jak to dok³±dnie okre¶liæ nawet
Post by MJ
przy wciskaniu sprzêg³a zarówno na zimnym jak i ciep³ym silniku
s³ychaæ metaliczne tarcie i stukanie lekkie jak odpu¶cimy peda³ sprzêg³a
to s³cyhaæ te¿ metaliczne tarcie
A g³o¶niejszych trza¶niêæ od czasu do czasu nie s³yszysz? Mnie tak od
czasu do czasu strzela³o (po druciku z wi±zki), no i wystrzeli³o - pêk³a
ca³a linka trochê za peda³em sprzêg³a, przy wej¶ciu w karoseriê.
Wymiana linki sprzêg³a ³±czy siê z wyci±ganiem skrzyni biegów. A
konkretnie nie zawsze, bo jak zrobi³em to w pierwszym lepszym warsztacie
(sytuacja mia³a miejsce 150km od domu), to nic nie wyci±gali! Ucieszy³em
siê, ¿e zap³aci³em jakie¶ 250z³ razem z link±. Ledwo co do domu
dojecha³em, w³a¶ciwie nie wysprzêgla³ - my¶la³em, ¿e siê "dotrze" po
drodze. PóŒniej wymieni³em ca³e sprzêg³o, razem z link±, bo jakie¶ gówno
dali, zacina³a siê podobno.
Pozdrawiam, Artur
ici
2007-04-17 14:30:48 UTC
Post by MJ
[...]
Z przykro¶ci± stwierdzam, ¿e mia³em racjê.
Szczerze wspó³czujê, ale mo¿e sam sobie to zrobisz, ja ju¿ w 3-ch
samochodach
wymienia³em sprzêg³o i da siê to zrobiæ?

A na te 2 lata to nie radzê liczyæ. Jak ³o¿ysko spi³uje "promyczki" z
docisku to bêdzie
klops w drodze.

ici
MJ
2007-04-17 18:43:29 UTC
Narazie poje¿dze góra do czerwca tak jak jest
w miêdzy czasie je¿eli szybciej nic siê nie pogorszy to
kupiê sprzêg³o znajde dobrego mechanika i wymienie przed wakacyjnym urlopem

Pozdrawiam mateusz

dzieki za info
ici
Czarek Daniluk
2007-04-17 19:22:43 UTC
A na te 2 lata to nie radzę liczyć. Jak łożysko spiłuje "promyczki" z
docisku to będzie
klops w drodze.
ici
Na słuch to w paru fiatach spotkałem się z tym że przy takich odgłosach
dziwnych okazywało się żę to docisk niestety jest już do wymiany, znaczy
się powierzchnia którą się styka z dociskiem ( na docisku ) była już
straszliwie wyrobiona, tak że w pewnym momencie łożysko wpadało sobie i
nie było już sprzęgła.
Módl się żeby w Twoim przypadku tak nie było ...

Pozdro !!
Mateusz Jaros
2007-04-20 11:56:29 UTC
Hej

Jakiej firmy polecacie sprzêg³o kupiæ? jest wogóle jjest aka¶ ró¿nica
miedzy np. Valeo a Sachs lub LUK? oprócz ceny

Pozdrawiam MJ
Post by ici
A na te 2 lata to nie radzê liczyæ. Jak ³o¿ysko spi³uje "promyczki" z
docisku to bêdzie
klops w drodze.
ici
Na s³uch to w paru fiatach spotka³em siê z tym ¿e przy takich odg³osach
dziwnych okazywa³o siê ¿ê to docisk niestety jest ju¿ do wymiany, znaczy
siê powierzchnia któr± siê styka z dociskiem ( na docisku ) by³a ju¿
straszliwie wyrobiona, tak ¿e w pewnym momencie ³o¿ysko wpada³o sobie i
nie by³o ju¿ sprzêg³a.
Módl siê ¿eby w Twoim przypadku tak nie by³o ...
Pozdro !!
Czarek Daniluk
2007-04-20 19:13:30 UTC
Hej
Jakiej firmy polecacie sprzęgło kupić? jest wogóle jjest akaś różnica
miedzy np. Valeo a Sachs lub LUK? oprócz ceny
Pozdrawiam MJ
Z tych 3 - te na które Cię stać :)

Pozdro !!
MJ
2007-04-20 20:11:14 UTC
Hmmm dziwna odpowiedŒ , bardziej chcia³em zaczerpn±æ
informacji technicznej

pytam które wybraæ z tych co s± dostepne do kupna , te firmy wymieni³em bo
takie znalaz³em na allegro

Pozdrawiam Mateusz
Z tych 3 - te na które Ciê staæ :)
Pozdro !!
Czarek Daniluk
2007-04-21 06:20:16 UTC
Hmmm dziwna odpowiedź , bardziej chciałem zaczerpnąć
informacji technicznej
pytam które wybrać z tych co są dostepne do kupna , te firmy wymieniłem bo
takie znalazłem na allegro
Pozdrawiam Mateusz
Wszystkie 3 firmy produkują bardzo dobre sprzęgła.
A tą którą wybierzesz - zależy tylko o dzasobności Twojego portfela ;)
LuK wydaje mi się że jest najstarszy z tego wszystkiego, Valeo wydaje mi
się że będzie najtańsze :)