opony zimowe 155/70 R13
Kamil Frydryszek
2007-10-18 20:29:18 UTC
Witam wszystkich grupowiczów,

Dostałem opony zimowe Kleber Krisalp 3 155/70 R13.
Jednak znajomy, który zna się na samochodach powiedział, że te opony nie
nadają się do mojego Fiata (UNO 899).
Rzeczywiście z instrukcji obsługi wynika, że w tych samochodach
fabrycznie montowano opony 135mm, a z tego co wiem opony zimowe nie
powinny być szersze niż letnie.
Nie chciałbym ryzykować i płacić za montaż i wyważenie, gdy może się
okazać, że będzie się kiepsko jeździć albo będzie dużo palić.
Już kilka miesięcy temu zaczęły mi się czasami pojawiać drgania, gdy
założyłem opony letnie 145mm i do tej pory nie wyjaśniłem tego problemu,
tym bardziej, że drgania pojawiają sie tylko czasem (choć najczęściej
między 50 a 60 km/h).
( )

Dwa razy jeździłem ze specjalistą z Fiata i powiedział, że nie zauważa
żadnych drgań. Natomiast stwierdził, żę są luzy w skrzyni biegów i
dlatego głośno pracuje (chęcholi), ale to normalne po 70kkm i nie warto
tego naprawiać. Potem tak pomyślałem, że może to od tej skrzyni właśnie
biorą się te drgania czasem?? Ale skoro to normalne to jeżdzę nawet
100km/h i jest OK. Ale do rzeczy.

Czy mogę prosić o opinię na ten temat tych opon?

Jeżeli tak jest to może ktoś z Poznania lub okolic potrzebuje takie
opony np. do UNO 1.x, do Punto, itp.?
Jeśli tak chętnie odstąpię - nawet za darmo albo np. zamienię na węższe.
Zależy mi na tym, aby nie leżały bezużytecznie, bo sie zleżą i będą do
wyrzucenia.

serdecznie pozdrawiam
Kamil Frydryszek
***@poczta.fm
UNO 899
Przemko
2007-10-18 21:20:08 UTC
Post by Kamil Frydryszek
[...]
To ciekawe, bo podobne drgania miałem w Seicento i to właśnie w
okolicach 60km/h... Zobacz czy nie masz krzywych felg, ewentualnie
spróbuj dać koła na wyważarkę.

Przemko
Kruchy
2007-10-19 05:52:30 UTC
To ciekawe, bo podobne drgania miałem w Seicento i to właśnie w okolicach
60km/h... Zobacz czy nie masz krzywych felg, ewentualnie spróbuj dać koła
na wyważarkę.
Mialem podobnie tylko ze w Punto. Slyszalny byl stukot i odczuwalne drgania.
"Na ucho" mechanik stwierdzil, ze lozysko. Ale jak rozebral to sie okazalo,
ze lozysko jest ok. Pojechalem potem do gumiarza zeby wywazyc kola.
Popatrzyl na opone, przejechal reka i okazalo sie, ze byla zzabkowana. Po
wymianie opon stuki ustaly.
Lukasz
yabba
2007-10-19 07:27:18 UTC
Post by Kamil Frydryszek
[...]
Ja w Uno 1100 miałem ten rozmiar w letnich i zimowych. Nie zauważyłem
żadnych problemów.
Post by Kamil Frydryszek
[...]
Krzywa felga lub opona albo złe wyważenie. Ogólnie to gumiarz się nie
popisał, bo powinien sprawdzić czy felgi i opony sa proste. Jest jeszcze
możliwość, że miał uszkodzoną wyważarkę.
Post by Kamil Frydryszek
[...]
U mnie skrzynia biegów to porażka pod względem precyzji działania i
wycieków, ale żadnych dziwnych dźwięków nie wydaje.
Post by Kamil Frydryszek
[...]
Jeśli nie znajdziesz nikogo na zamianę, to ja bym je założył i się nie
przejmował. Seicento też miały takie zimówki.

yabba
SandworM
2007-10-19 23:11:57 UTC
Post by Kamil Frydryszek
Witam wszystkich grupowiczów,
witam i ja.

Do swojego auta mozesz swobodnie zakladac nawet duzo szersze opony.
Powiem szczerze, ze nie wyobrazam sobie jazdy na tak waskich oponach o
jakich mowisz czyli 135.
Do fiatow hatchbackowych (uno,punto itp) pasuja takie same opony. Smialo
mozesz zalozyc 155/70/13. Na pewno na takich oponach bedziesz czul ze
samochod jedzie duzo pewniej niz na 135. Szerszych niz 155 na zime nie
polecam. Sam w lecie jezdze (Punto 1.1) na 195/50/15, spalanie jest dosc
duze i przyspieszenia nie ma, ale za to auto trzyma sie drogi jak zaba.
Dzisiaj zalozylem zimowki i sa to wlasnie 155/70/13 :)

szerokiej drogi i pozdrawiam
SandworM
--
Pewnego dnia 5% ludności Ziemi wsiądzie w wybudowane przez siebie statki
kosmiczne i odleci eksplorowac Kosmos. Pozostałe 95% nadal będzie
elektrycznych.
Scyzoryk
2007-10-21 20:21:29 UTC
Dosta³em opony zimowe Kleber Krisalp 3 155/70 R13.
Jednak znajomy, który zna siê na samochodach powiedzia³, ¿e te opony nie
nadaj± siê do mojego Fiata (UNO 899).
to sie zlabo zna. Uno 1,4 fabrycznie smigaly na takich oponach wiec do
kazdego Uno jak najbardziej pasuja
Rzeczywi¶cie z instrukcji obs³ugi wynika, ¿e w tych samochodach fabrycznie
montowano opony 135mm, a z tego co wiem opony zimowe nie powinny byæ
szersze ni¿ letnie.
ma to znaczenie jak jezdzisz na letnich 205 :) 135 wygladaja jak kolka
rowerowe
Nie chcia³bym ryzykowaæ i p³aciæ za monta¿ i wywa¿enie, gdy mo¿e siê
okazaæ, ¿e bêdzie siê kiepsko jeŒdziæ albo bêdzie du¿o paliæ.
Ju¿ kilka miesiêcy temu zaczê³y mi siê czasami pojawiaæ drgania, gdy
za³o¿y³em opony letnie 145mm i do tej pory nie wyja¶ni³em tego problemu,
tym bardziej, ¿e drgania pojawiaj± sie tylko czasem (choæ najczê¶ciej
miêdzy 50 a 60 km/h).
przy zmianie popros o sprawdzenie felg. Moze ktoras jest krzywa i warto
podmienic z zapasu.
--
Scyzoryk
Corolla e11
Kamil Frydryszek
2007-10-24 17:35:30 UTC

Dziękuję serdecznie za wszelkie uwagi.
1. Założyłem zimówki 135, które miałem na felgach (te co zdjąłem pół
roku temu) i jeśli chodzi o drgania zauważyłem poprawę! Jeździłem z
różnymi prędkościami, po różnych drogach i raczej jest OK, czyli to
jednak były koła - jeszcze tylko nie wiem czy opony czy felgi.

2. Rozumiem, że na 155 też mógłbym jeździć, jednak je sprzedałem, bo po
pierwsze te 135 co mam nie są jeszcze złe i szkoda ich wyrzucać, a
zmieniłem je sobie bez większych kosztów, natomiast na 155 znalazł się
chętny więc niech się komuś tam na nich dobrze jeździ - mnie te na razie
wystarczą, tym bardziej, że są już sprawdzone.

Jeszcze raz dziękuję.
pozdrawiam
Kamil
UNO 899