Zakłócenia w radiu na falach długich i średnich
Paweł U.
2009-10-27 21:30:04 UTC
Nie zwróciłem uwagi przy zakupie kilkuletniego Punto II FL na denerwującą
usterkę w odbiorze radiowym. W fabrycznym radio /wersja z magnetofonem/ na
falach średnich i długich jest praktycznie prawie niemożliwy odbiór. Ale po
kolei: na postoju gra idealnie na wszytkich falach, po przekręceniu kluczyka
zaczyna mocno szumieć na średnich i długich, a po odpaleniu silnika mam już
tylko szum ze świstami /podobne do świstów w zwykłym odbiorniku strojonym na
paśmie dla krótkofalowców/. FM odbiera zawsze dobrze.
Czyżby tak "siał" komputer? A może coś innego?
Gdzie mogę szukać przyczyny i jak usunąć usterkę.

Paweł
jo44
2009-10-28 22:10:09 UTC
A co chcesz tam odbierać?
Paweł U.
2009-10-29 20:07:15 UTC
Post by jo44
W fabrycznym radio /wersja z magnetofonem/ na falach średnich i długich
jest praktycznie prawie niemożliwy odbiór.
A co chcesz tam odbierać?
W Polsce raczej nic, ale u mnie np. Radio Gold UK, w samochodzie dostępne
jest
tylko na średnich. Fajna stacja.

Paweł
\\M.
2009-10-28 22:36:20 UTC
A po co AM i MW?
Na fizyce mówili czym sie ró¿ni modulacja AM od FM

Antena czê¶ciowo (cewka ) znajduje sie w odbiorniku
Przyczyn gwizdów mo¿e byæ wiele
zle kable zap³onowe - s³aby oplot
alternator
wentylator
pompa paliwa

spróbuj zamontowaæ filtr albo dobry kondensator odk³uaj±cy
Nie zwróci³em uwagi przy zakupie kilkuletniego Punto II FL na denerwuj±c±
usterkê w odbiorze radiowym. W fabrycznym radio /wersja z magnetofonem/ na
falach ¶rednich i d³ugich jest praktycznie prawie niemo¿liwy odbiór. Ale
po kolei: na postoju gra idealnie na wszytkich falach, po przekrêceniu
kluczyka zaczyna mocno szumieæ na ¶rednich i d³ugich, a po odpaleniu
silnika mam ju¿ tylko szum ze ¶wistami /podobne do ¶wistów w zwyk³ym
odbiorniku strojonym na pa¶mie dla krótkofalowców/. FM odbiera zawsze
dobrze.
Czy¿by tak "sia³" komputer? A mo¿e co¶ innego?
Gdzie mogê szukaæ przyczyny i jak usun±æ usterkê.
Pawe³
mateusx6
2009-10-29 09:56:45 UTC
[...]
Ale co ty tam masz nadawane na falach ¶rednich i d³ugich ? radio wolna
europa ? :) A tak serio, to bym sie tym nie przejmowal chyba ze uzywasz
jakiegos transmitera na te fale.
Paweł U.
2010-02-25 13:12:06 UTC
Post by Paweł U.
[...]
I mam rozwiązanie. Pośrednio dzięki myjce samochodowej. Nie odkręcałem do
mycia anteny ponieważ nie chciała po dobroci puścić. Parę wizyt w myjce i
udawało się, aż do ostatniej...suszarka z głośnym zgrzytem pokruszyła uchwyt
i pogięła bat. Okazało się przy tej okazji, że gwint bata był zaśniedziały i
rozsypał się w piasek.
Zamontowałem nową antenę i opisywane parę miesięcy temu objawy ustąpiły!

Paweł
Lukasz, sq2dyl
2010-02-26 09:39:35 UTC
W dniu 2010-02-25 14:12, Paweł U. pisze:

(...)
Post by Paweł U.
Zamontowałem nową antenę i opisywane parę miesięcy temu objawy ustąpiły!
Kupowałeś oryginalną antenę czy jakiś zamiennik (jak możesz, to podeślij
link)?
--
Łukasz, sq2dyl
Punto II FL 1.2 8V '03
Pawel_U
2010-03-06 21:09:02 UTC
(...)
Zamontowa³em now± antenê i opisywane parê miesiêcy temu objawy ust±pi³y!
Kupowa³e¶ oryginaln± antenê czy jaki¶ zamiennik (jak mo¿esz, to pode¶lij
link)?
Z tymi zak³óceniami nie do koñca wysz³o dobrze. Nie sprawdzi³em wszystkiego
przed napisaniem listu. Jest o tyle poprawa, ¿e nie ma zak³óceñ jak nie
jadê, silnik mo¿e sobie chodziæ byle nie jechaæ! Nie mam pomys³u co mo¿e
zak³ócaæ jeszcze.

Antenê kupi³em oryginaln± przez e-bay (Anglia). By³ chyba tylko jeden
dostawca nówek - partsword-uk. Mo¿na dostaæ te¿ u¿ywane.

Pawe³
DanW
2010-03-08 07:13:33 UTC
Post by Lukasz, sq2dyl
(...)
Post by Paweł U.
Zamontowałem nową antenę i opisywane parę miesięcy temu objawy ustąpiły!
Kupowałeś oryginalną antenę czy jakiś zamiennik (jak możesz, to podeślij
link)?
Z tymi zakłóceniami nie do końca wyszło dobrze. Nie sprawdziłem wszystkiego
przed napisaniem listu. Jest o tyle poprawa, że nie ma zakłóceń jak nie
jadę, silnik może sobie chodzić byle nie jechać! Nie mam pomysłu co może
zakłócać jeszcze.
Antenę kupiłem oryginalną przez e-bay (Anglia). Był chyba tylko jeden
dostawca nówek - partsword-uk. Można dostać też używane.
Paweł
Antena na dachu jest tylko od FM, fale długie i średnie odbierane są
przez antenę ferrytową wewnątrz odbiornika. Myślę, że filtr
przeciwzakłóceniowy mógłby rozwiązać sprawę tylko zastanawiam się jakiej
stacji radiowej słuchasz na wspomnianych falach bo ja wszystkie odbieram
na FM a czasy Radia Wolna Europa już się zakończyły ;-)
Pozdrawiam Dan.
\\M.
2010-03-27 00:42:53 UTC
U mnie sia³a pompa paliwa i alternator a najbardziej wycieraczki
jak pod³±czy³em tandetny wzmacniacz to ³apa³ wszystko - jeden wielki gwizd
Dobre klasy radio (np. ALPINE) kabelki + wzmacniacz np. Pioneera
i jest git

Jak ktos gustuje w sprzêcie first austria panasonix czy pionier to tak ma]
Fizyki nie oszuka - modulacja AM jest bardziej podatna na szumy i zak³ócenia

Pozatym dzi¶ juz nie ma anten do AM - niektóre mia³y ja w szybie '
Ogólnie AM odchodzi do lamusa
\FM z DAB to przysz³o¶æ
Post by Pawel_U
(...)
[...]
Antena na dachu jest tylko od FM, fale d³ugie i ¶rednie odbierane s± przez
antenê ferrytow± wewn±trz odbiornika. My¶lê, ¿e filtr przeciwzak³óceniowy
móg³by rozwi±zaæ sprawê tylko zastanawiam siê jakiej stacji radiowej
s³uchasz na wspomnianych falach bo ja wszystkie odbieram na FM a czasy
Radia Wolna Europa ju¿ siê zakoñczy³y ;-)
Pozdrawiam Dan.